De volgende kernwaarden staan centraal in ons onderwijs:
Vertrouwen
We geven leerlingen vertrouwen en kijken wat leerlingen al kunnen en nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd hebben we hoge verwachtingen van onze kinderen en helpen we hen succeservaringen op te doen met het leren.
Verbinding
Samenwerken met ouders en andere ‘partners in leren’ zien wij als een voorwaarde voor schoolsucces.
Dus stellen we ons open, bespreken we resultaten met elkaar, zijn we samen verantwoordelijk, spreken we dezelfde taal , leren we met en van elkaar, delen we onze successen en maken we actief gebruik van elkaars kennis en kunde.
Vakmanschap
Op de Elsenburg hebben we constant aandacht voor het beste onderwijs. We leren en werken samen in een professionele leergemeenschap en zijn nieuwsgierig naar elkaar. Het ontwikkelen en borgen van kennis, eigenaarschap, kwaliteit van onderwijs, gezamenlijke verantwoordelijkheden hoge verwachtingen hebben van onze leerlingen en van elkaar, staan hierin centraal.
Inspireren & bevlogenheid
We zetten ons iedere dag met passie en plezier in. Vanuit een wetenschappelijke blik en met aandacht voor analyse onderzoeken we of we doen wat echt werkt voor onze kinderen, nu als leerling van de Elsenburg, maar ook straks als wereldburger.
Eigenheid
Op de Elsenburg ontdek je wie je bent en word je wie je wilt zijn. We helpen je je sterke kanten te vergroten en we stimuleren je te ontwikkelen wat je nog nodig hebt.
Toewijding
We werken toegewijd aan het beste onderwijs, wat ook betekent dat we onze leerlingen en ouders betrekken bij het leerproces. We zetten ons als professional iedere dag met passie en plezier in zodat elk kind zich maximaal ontwikkelt.
Onze ambities voor de komende 4 jaren (startfase- implementatiefase- inbeddingsfase):
- Wij willen dat alle kinderen beschikken over 5 tot 7 belangrijke kenmerken van sociaal gedrag (deze zijn terug te vinden op de kwaliteitskaart sociaal gedrag/ burgerschap) straks in het VO tenminste drie sterke kenmerken kunnen benoemen van hun persoonlijkheid naast zelfstandigheid, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.
- Wij als school en u als ouder hebben hier een voorbeeldfunctie en dienen dit dan ook voor te doen;
- Didactisch handelen van ons team is afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerling. Wij leren aan wat nodig is en ontwikkelen ons voortdurend;
- Elk teamlid beschikt over een breed handelingsrepertoire, kan in elke les het EDI-instructiemodel op hoofdlijnen toepassen en weet wat wetenschappelijk bewezen effectief is in het SBO en voor haar leerlingen;
- Binnen onze school staat eigenaarschap en zelfvertrouwen ontwikkelen centraal. Voor onze leerlingen betekent dit dat we onze kinderen inzicht geven in hun leerproces, we maken doelen die ze gaan halen zichtbaar; vertalen deze naar tussendoelen en reiken succesfactoren (zoals de juiste leerstrategieën, sterk leeraanbod, goede instructie en voldoende training) aan die hen helpen hun doelen te behalen;
- Naast een sterke persoonlijkheid, streven we goede resultaten na voor onze leerlingen op het gebied van rekenen, taal en lezen passend bij het ontwikkelingsprofiel/ uitstroomprofiel van onze leerlingen. Ook vinden we het belangrijk dat onze kinderen kennis van de wereld opdoen die belangrijk is om straks zelfstandig te functioneren in het voortgezet onderwijs en een succesvol leven te leiden in onze complexe maatschappij;
- We bieden een dekkend en toekomstgericht curriculum aan, aan onze leerlingen. Dit aanbod is afgestemd op wat ze nu nodig hebben en waar ze straks profijt van hebben. Onnodige achterstanden worden opgelost en onze ouders hebben voortdurend inzicht in wat hun kind leert en welke doelen behaald moeten worden, zijn behaald.
- Op SBO de Elsenburg werken we met sturende passende perspectieven. Dat wil zeggen dat we onze leerlingen inzicht geven in wat ze al weten, wat ze gaan leren en wanneer ze dit geleerd kunnen hebben. Sturend zijn ze omdat we de ontwikkelingslijn in kaart brengen en er bewust op aansturen de gestelde doelen te behalen. We stemmen hiervoor de mate van instructie en begeleide inoefening af (dat is onze differentiatie). Het doel wordt alleen bijgesteld als het echt niet anders kan;
- We leren ze kennis maken met hulpmiddelen en deze op den duur zelfstandig in te zetten. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en bespreken deze ook met hen en hun ouders. Om dit goed te kunnen doen, dienen we de ontwikkelingslijn van elk kind goed in kaart te brengen, de groei goed te plannen en de resultaten goed te volgen. Vaardigheden als analyseren, reflecteren, vakkennis, pedagogisch handelen en communicatie vormen de basis van ons handelen;
- Ouderbetrokkenheid, intensief samenwerken en met elkaar steeds in gesprek zijn, zien we (ook bewezen) als een belangrijke factor voor de ontwikkelingskansen van onze leerlingen. Daarom betrekken we onze ouders actief bij de ontwikkeling van hun kind.